بنیان گذار برپایی دعای کمیل و ابوحمزه
اسوه ای مثال زدنی برای مبلغان و روحانیان + فیلماو سال ۱۳۱۰ در خانه شیخ محمد حسین کرونی؛روحانی ساده زیست و متدینی که مردم اصفهان از او به نیکی یاد می‌کردند، متولد شد.
” مهدی” هفتمین و آخرین فرزند این خانواده بود؛پدرش دوست داشت او روحانی شود؛خودش در این باره گفته بود:
“پدرم دوست داشت که من روحانی شوم ، ولی برخی نزدیکان به خاطر مشکلات آن زمان ،موافق نبودند و می گفتند ایشان توانش را ندارند ،ولی پدرم می گفتند که من دوست دارم که این بچه نوکر امام حسین(ع) بشود و خدا توان می دهد.”
پس با اصرار پدرش طلبه شد و در مدرسه میرزا حسین اصفهان مشغول یادگیری علوم حوزوی شد.
حضرات آیات حاج احمد مقدس،حاج حسن مدرس ، شهید شمس آبادی و حاج شیخ عباسعلی ادیب و حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی از استادان وی در اصفهان و استادانش در قم هم آیت الله مشکینی و آیت الله سلطانی بودند.

نخستین دعای کمیل را حدود ۶۹سال پیش در مسجد آقا سید محمود امام با حضور هفت-هشت نفر از حفظ خواند.

در زمان تحصیل، دوستانش به او پیشنهاد خواندن دعای کمیل دادند:” من دعای کمیل را حفظ نداشتم ولی پس از اصرار دوستان برای خواندن دعا ، در یک هفته (از شنبه تا پنج شنبه) این دعا را حفظ کردم.”
” شیخ مهدی” نخستین دعای کمیل را حدود ۶۹سال پیش در مسجد آقا سید محمود امام با حضور هفت-هشت نفر از حفظ خواند.
بعد از مدتی خواندن این دعا را در مسجد سلام اصفهان با همان تعداد کم شروع کرد که پس از مدتی تمام شبستان و فضای خارج آن پر از جمعیت شد.
این عالم وارسته سپس دعای نورانی کمیل را در تخت فولاد اصفهان برگزار کرد و کم کم جمعیت به جایی رسید که چندین هزار نفر در نیمه های شب جمعه در این مراسم شرکت کردند.
دعای کمیل از دو ساعت مانده به اذان صبح شروع می شد ، ۴۵ دقیقه منبر می رفت و بعد دعای کمیل را قرائت می کرد.
او قبل از انقلاب در سخنرانی هایش رژیم پهلوی را نشانه گرفت که ساواکی ها او را دستگیر و روانه زندان کردند.
“شیخ مهدی” در زندان هم با سوز و آه دعاهای شبانه اش به زندانیان آرامش هدیه می داد و میله های سرد زندان را برای آنها قابل تحمل می کرد.
او در زمان جنگ هم از محافل نورانی دعا برای جمع آوری کمک های مردمی بهره برد و خوراک،پوشاک و وسایل مورد نیاز رزمندگان را فراهم می کرد.
حجت الاسلام مهدی مظاهری ،بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه دعا را به مسجد جامع اصفهان انتقال داد که قرائت آن در این مسجد ادامه دارد.
این عالم فرهیخته حدود ۶۶ سال پیش مراسم قرائت دعای ابوحمزه ثمالی را در تمام شب های ماه مبارک رمضان در اصفهان برپا کرد.
این جلسات دعا؛ تحول فکری زیادی برای شرکت کنندگان به همراه داشت.
خود شیخ مهدی گفته بود:”بسیاری از افراد بودند که در این جلسات مسیر زندگیشان عوض شد مثلا اول انقلاب جوانی نامه ای به من داد که ما چند جوان هستیم که کمونیست شده بودیم و بصورت اتفاقی به جلسات دعای شما آمده و از مسیر غلطمان دست برداشتیم. ”
انجام امور خیر برای نیازمندان ، بیماران و نابینایان از فعالیت های نیک اندیشانه حجت الاسلام مظاهری بود که خودش اعتقاد داشت که همه از برکات و اثرات برگزاری دعای کمیل و ابوحمزه بوده است.

تلاش برای ارتقای فرهنگ اسلامی
اسوه ای مثال زدنی برای مبلغان و روحانیان + فیلمتأسیس دارالقرآن الکریم استان و دانشگاه قرآن و معارف اسلامی اصفهان هم از جمله فعالیت های فرهنگی اش برای نشر و ترویج معارف دینی بود.
او دارالقرآن الکریم اصفهان را با همکاری جمعی از علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم در سال ۱۳۶۷تأسیس کرد و پس از یک سال از درون آن مجموعه قرآنی دانشکده معارف قرآنی اصفهان را با هدف تربیت نیروهای کارآمد برای تبلیغ فرهنگ و معارف قرآن و اهل‌بیت(علیهم السلام) ایجاد کرد.
این مرکز علمی-فرهنگی تا کنون بیش از ۱۵هزار دانشجو و مبلّغ در رشته‌های مختلف قرآن و نهج البلاغه تربیت کرده است.
حجت الاسلام مظاهری همچنین ستاد اقامه نماز استان را تاسیس کرد، تا با تلاش و پیگیری، ده ها مسجد هم در اصفهان بنا شود.

عالمی خیراندیش، چهره ماندگار تبلیغ
“شیخ مهدی” بانی و موسس چندین انجمن و موسسه خیریه در اصفهان بود.
اعتقاد داشت: هر کاری در اصفهان کردم بر اثر دعای ابوحمزه و کمیل بود.
او در کنار دعا، تبلیغ و تفسیر دین؛ از مردم بویژه محرومان تفقد می کرد.
این عالم نیک اندیش،با مشارکت خیران اصفهانی سال ۱۳۴۸ انجمن خیریه مددکاری امام زمان(عج) را راه اندازی کرد؛خیریه ای که کودکان یتیم را پنهانی، حمایت مالی و تدارکاتی می کند.
راه اندازی موسسه خیریه ابابصیر ، بنیاد خیریه آلا و صندوق جهیزیه صاحب الزمان از دیگر فعالیت های این عالم خیراندیش بود.
به پاس این همه خدماتی که او در سال های قبل و بعد از انقلاب در ترویج فرهنگ شیعی و اسلام داشت سال ۱۳۸۹ از وی به عنوان چهره ماندگار تبلیغ استان اصفهان تجلیل شد.
حجت الاسلام مظاهری چند روز پیش به دلیل عفونت ریوی و گرفتگی عروق قلبی در بیمارستان بستری شده بود که دیشب دعوت حق را لبیک گفت و مردم اصفهان را در حسرت نواهای عارفانه ی کمیل و ابوحمزه اش گذاشت و رفت.
پیکر پاک او فردا ساعت هشت و سی دقیقه صبح از مسجد سید اصفهان تشییع و در گلستان شهدای این شهر به خاک سپرده می شود.

نگارنده:مرضیه قاسمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *