در سال ۱۳۴۹ حاج آقا به همراه مرحوم حجه الاسلام و المسلمین منصورزاده به مشهد مشرف شده بودند . شبی در راه حرم آقای منصورزاده حاج آقا را صدا میزنند و میفرمایند که آقای میردامادی (دایی مقام معظم رهبری) با شما کار دارند. آقای میردامادی به حاج آقا فرمودند که ما میخواهیم امشب شما را جایی ببریم.  به خیابان تهران(واقع در مشهد) رفتند. در آن خیابان یک پاساژ وجود داشت که آقای میردامادی در آن پاساژ،  درب  یک مغازه را باز کردند ؛ در آن مغازه مقداری روغن و عدس و پارچه و … وجود داشت. آقای میردامادی گفتند که ما برای حمایت از ایتام  یک انجمن تاسیس کرده ایم .

اینجا را به شما معرفی می کنیم تا انشا الله شما هم در اصفهان مشابه این کار را پایه گذاری کنید. آن شب حاج آقا و آقای منصورزاده را به خانه چندین نیازمند و یتیم نیز بردند که وضع زندگی اسفناکی داشتند .

حاج آقا آن شب خیلی تحت تاثیر قرار گرفتند . این موضوع  در ماه رجب اتفاق افتاد. پس از باز گشت به اصفهان در ماه رمضان حاج آقا در مسجد کازرونی منبر رفتند. روز دوم آقای گلبیدی نزد حاج آقا رفته به ایشان گفت: آیا هدف شما از این حرفها این است که زمان منبرتان را پر کنید یا میخواهید کاری انجام دهید ؟ حاج آقا فرمودند می خواهیم کاری انجام دهیم ؛ایشان گفتند: پس ما کمکتان میکنیم … .

پس از آن خدمت بعضی از علمای اصفهان مانند شهید آیت الله شمس آبادی و آیت الله هاشمی رفته و مساله را با آنها در میان گذاشتند.  از همان ماه رمضان قبضهای کمک تهیه شد  و انجمن مددکاری امام زمان (عج)  در همان زمان تشکیل گردید.

این انجمن در هر سال چندین میلیارد تومان درآمد دارد که تماما  صرف خدمت به فرزندان یتیم می گردد.

بعضی از بچه های یتیمی که در سالهای گذشته از طرف انجمن به آنها کمک شده است  و هزینه زندگی آنها داده میشده، الان از متمکنین می باشند و  سالانه مبالغ زیادی  به همین انجمن کمک می کنند.

بالغ بر ده هزار نفر تحت پوشش انجمن بوده اند که حدود ۵ هزار نفر آنها تا کنون مستغنی شده اند.

انجمن مددکاری امام زمان عجّل ا… تعالی فرجه الشریف در سال ۱۳۴۹ (حدود ۴۰ سال پیش)، با همت جمعی از انسانهای خیراندیش و با احساس و در پاسخ به ندای ملکوتی ا… ا… فی الایتام  (خدا را ، خدا را در امر یتیمان درنظر آورید) پدر یتیمان، حضرت علی علیه السلام در شهر تاریخی اصفهان شکل گرفت و راه و روش آن امام بزرگوار را درحمایت از خانواده های یتیم نیازمند ، سر مشق و برنامه  خویش  قرار داد.

این اندیشه به دنبال حادثه ی  ناگواری بود که در آن سرپرست یک خانواده بی بضاعت که به شغل کارگری ساختمان اشتغال داشت به علت سقوط در چاه جان خود را از دست داده و با بر جای گذاشتن عائله ای سنگین و کودکانی خردسال، موجبات غم و اندوه همسایگان را فراهم ساخته بود .

در یکی از شبهای احیای ماه مبارک رمضان، توسط یکی از برادران روحانی، توجه مردم به این رویداد تلخ جلب گردید و عزم جزم نمودند تا با جمع آوری اعانات مردمی به امرار معاش این خانواده مصیبت دیده و بی پناه بشکل منظم و آبرومندانه ای  سر و سامان بخشند . بدین ترتیب زمینه فکری تأسیس این نهاد خودجوش و مردمی پایه ریزی گردید.

این نهاد تازه تأسیس که با امکانات محدود و جذب چند خانوار نیازمند ، سرپرستی تعدادی افراد یتیم را آغاز کرده بود، با افزایش کمک های مردمی و کسب تجربه های ارزشمند، به سرعت رو به گسترش نهاد و در سال ۱۳۴۹ بنام مقدس «منجی عالم بشریت حضرت آقا امام زمان(عج)» مزیّن گشت و رسماً به ثبت شرکتها رسید و تا امروز بیش از ده هزار خانواده یتیم نیازمند را در برنامه های وسیع و منظم تحت پوشش داشته است.

انجمن مدد کاری امام زمان (عج) به برکت استقبال پرشور مردمی و نیت خالصانه و عملکرد صادقانه بانیان خیرخواه آن به سرعت جایگاه واقعی خود را در سطح جامعه پیدا نمود و رفته رفته فرهنگ حمایت از یتیم ، این خصلت فراموش شده انبیاء و اوصیاء الهی را در سرتاسر کشور احیاء و به شکل کنونی ساماندهی کرد، بطوریکه امروزه شاهد تأسیس نهادهای مشابه خود جوش و مردمی به صورت مستقل و با نامهای گوناگون در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ میهن عزیزمان میباشیم.

دفتر اصفهان :چهارباغ پائین تلفن ۶-۴۴۶۱۸۸۱-۰۳۱۱

http://imam-zaman.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *