حجه الاسلام مهدی مظاهری همه وجود خود را صرف برطرف کردن نیازهای مردم کردند و همواره کوشیدند تا از هر طریق ممکن برای حل و فصل و گره گشایی از مشکلات مردم یک گام بردارند.
لذا با حجه الاسلام گرجی در خصوص این بعد شخصیتی حجهالاسلام مظاهری و لزوم شناخت ویژگی‌های ایشان به گفتگو نشستیم.

حجه الاسلام گرجی گفت: حجه الاسلام مهدی مظاهری در خدمت به مردم به دنبال خط و جناح سیاسی نبودند و قطعا اگر جناح‌های مختلف در کشور با دلسوزی و برای کسب رضای خدا کار کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
قرآن کریم شخصیت پیامبر را به عنوان الگو معرفی می‌کند. (لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ) مفسرین می گویند اگر انسان به الگو نیار نداشت خدا متعال شخصیت پیغمبر اکرم را و شخصیت حضرت ابراهیم را به عنوان الگو معرفی نمی‌کرد. انسان نیز به الگو نیاز دارد. انسان در حوزه تعلیم و تربیت نیاز به پیشرفت دارد و از جمله بهترین اصول تربیت و تعلیم روش الگویی است. آنقدر مسیر الگوها مهم است که هرگاه دشمنان یک ملت بخواهند ملتی را اسیر خود کنند با تغییر الگوها و سرمشق‌های زندگی او را به دام خود می‌کشانند.
اگر ما می‌گوییم که پیغمبر الگو است. ما نگفته‌ایم که مثل پیغمبر با اسب مسافرت بروید یا با شمشیر بجنگید و در خانه گلی زندگی و با ظروف سفالی غذا میل کنید، منظور ما شخصیت پیغمبر است که هیچ گاه کهنه نمی‌شود. مگر علم و تقوا و بردباری کهنه می‌شود. اگربنده می‌گویم شیخ مهدی مظاهری؛ این مرد بزرگ الگوی همه ماست. بنده نمی‌گویم جوانان عمامه داشته باشند و به مثل حاج آقا مظاهری لباس بپوشند. البته ورود به مکتب شیعه و شاگردی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) افتخار بزرگی است. می‌خواهم بگویم که آن اصول ثابت شخصیتی حاج آقا مظاهری را بشناسید. آن اصولی که این مرد بزرگ در سراسر کشور و به خصوص استان باکرامت اصفهان از خودشان متجلی کردند و بروز دادند. این‌ها را بشناسید و درک کنید و متوجه باشید. امروز جامعه ما به اصول ثابت شخصیت‌هایی چون حاج آقا نیازمند است. امروز خیرین ما نیازمند روشی هستند که ایشان پایه گذاری کردند همان روش اخلاص، روش گمنامی، بی نشانی.
یکی از دلایلی که این مرد امروز این چنین عزتی پیدا کرده است و داشته است همین بود که مایل به این نبود که خودش را مطرح کنند. خالص برای خدا حرکت کرد. این بزرگی و این شکوه مقام و این محبت چیزی نیست مگر اینکه انسان بین خود و خدا را اصلاح کرده باشد خدا مهر و محبت را به دل‌ها می‌اندازد.
ما هر روز محتاج روش هستیم با طلبه‌ها وخیرین و همه آحاد مردم. ما امروز نیازمند به روشی هستیم که این مرد بزرگ در طول عمر مبارک خود ارائه کرد در محیط خانواده در محیط اجتماعی در مسجد و در کار خیر و در منبر وعظ و خطابه در حمایت از آرمان‌های شهیدان و آرمان‌های امام راحل و ولی معظم نیازمند به همین راهی که ایشان در مسیر آن حرکت می‌کرد، داریم.
آشنایی ۳۰ ساله
آنچه من در طول ۳۰ سال ارتباط با این مرد بزرگ از نزدیک دیدم در مرحله اول اخلاص بود خلوص نیت بود خیلی مهم است عبادت خالصانه دعای خالصانه کارهای خالصانه اخلاص عمل خدا رحمت کنند همه شهدا را از جمله شهدای محراب شهید دستغیب معلم اخلاق بود فرازهای دعای کمیل را می‌خواندند و اشک می‌ریختند.
دل وقتی اخلاص داشته باشه خستگی برای آن معنی ندارد. شما مؤسسات خیریه‌ای که در اصفهان هستند را نگاه کنید علاوه بر آن خود موسساتی که این بزرگوار تأسیس نمودند که کم نیست. شما نگاه کنید در لیست اسامی کمک کنندگان و حمایت کنندگان این مؤسسات اسم حاج آقا را خواهید دید، حاج آقا بدون هیچ توقعی و با اخلاص این کارها را انجام می‌دادند و همین هم راز موفقیت است این سیره صدقه ماست که می‌بینید وقتی ایشان از دنیا می‌روند آقایان و خانم‌های که هیچ ارتباط فامیلی با حاج آقا نداشتند مثل باران گریه می‌کردند چه چیزی باعث می‌شود این محبت از ایشان در دل‌ها بیفتد ایمان و عمل صالح آدم را به دل‌ها می‌اندازد.

حساسیت ویژه به وجوه شرعی
حاج آقا مظاهری حساسیت ویژه‌ای به موضوع خمس داشتند و مقید بودند نسبت به پرداخت وجوه شرعی خیلی حساسیت داشتند و این همه روی مسائل شرعی و اخلاص موقعیت و مکلف بودند و مکرر در ساخت بناهای خیر به همسایگان توصیه می‌کردند کسی نبود که به در خانه ایشان یا دفترشان که به عنوان خانه قرآنی استفاده می‌شد مراجعه کند و دست خالی برگردد. چه برسد به ما که وقتی در مسائل اجتماعی وارد می‌شویم، از نماز جماعت و مسائلی که مکلف به آن هستیم دور می‌شویم و چشم پوشی می‌کنیم آگر یادتان باشد در مسجد آن موقع ها دعای حاج آقا یک حرکت فرهنگی بود در این اواخر به خاطر کهولت سن و فعالیت‌های خاصی که داشتند از این مسائل مقداری فاصله گرفتند.
وقتی شروع به دعا می‌کردند نام حضرت حق را که ذکر می‌کردند و اشک‌ها جاری می‌شد.
تا کسی خودش به درک عمیق و درستی از این مسائل نرسیده باشد، نمی‌تواند ایجاد انقلاب روحی کند. ایشان در هنگام خواندن دعا اشک می‌ریختند و در دعاها ناله می‌زدند. خود شما هم قطعا دیده بودید و به نظرتان کسی که تا این روحیه را نداشته باشد می‌تواند به کسی روحیه بدهد، تا کسی خود اهل خیر نباشد می‌تواند به دیگران خیر برساند.؟ خدا را شاکریم که اصفهان قدر این مرد بزرگ را می‌دانست چطور می‌شود یک شخصیت به اینگونه مورد علاقه و لطف قرار بگیرد من کلیدش را عرض بکنم کلید مطلب اینجاست راز اینجاست خدا رحمت کند مرحوم شهید مطهری را که در وصف امام اشعاری را خواندند که ابوالعلا در وصف سید مرتضی خواندند و هـمانجا فرمـودند فقـط جایی این اتفاق می افتد که شخصیت از خود خارج می‌شود و همه وجود او نگران مردم بشود و او خود را صرف نیازهای مردم بکنند و تمام دغدغه او کمک به مردم بشود. ایشان از لحظه لحظه استفاده می‌کردند با افراد تماس می‌گرفتند و پیگیری می‌کردند تا بتوانند کاری برای مردم انجام دهند و گامی را پیش ببرند و یک گره‌ای را باز کنند گاهی اوقات ثروتمندان به نزد ایشان می‌آمدند و مشکلات خود را بیان می‌کردند و ایشان می‌فرمودند نذر کن یک مشکلی از کسی حل کنی یا بیماری را خرج بدهید به این ترتیب مشکل خانوادگی حل می‌شود و مشکل کارت حل می‌شود و تمامی مشکلات شما حل خواهد شد به همین ترتیب شاه کلید به دست مردم دادند.
حجهالاسلام مظاهری با جامع بینی خود، امور خیر را در جنبه‌های مختلف از جمله ایتام، تأمین جهیزیه، کمک به بیماران مختلف، تأسیس دارالقرآن، دانشگاه قرآن و عترت و ستاد اقامه نماز تجلی دادند و از فرصت منبرها و جلسات مذهبی برای تأسیس مراکز خیریه استفاده کردند.
ایشان نسبت به قرآن و اهل بیت ؟عهم؟ تعصب و غیرت داشتند و عشق به اهل بیت علیهم السلام در وجودشان متجلی بود و اکنون پرچم انجام امور مختلف مذهبی و فرهنگی و خیریه را فرزندانشان برافراشته نگاه داشته‌اند.